Adam er ny afdelingsleder på Gravitas Mern

“Jeg brænder for at skabe et miljø på vores børne- og ungehjem, hvor de unge kan trives – og hvor faglighed og relationer får lov til at vokse side om side.”

Af Adam Tamer

Afdelingsleder – Gravitas Mern

7.05.2025 | 3 min. læsetid

Hvordan stiftede du bekendtskab med Gravitas?

Mit første møde med Gravitas skete via LinkedIn. Jeg blev hurtigt fanget af deres tilgang, metodevalg og målgruppe – men især af de værdier, der skinner tydeligt igennem i alt, hvad organisationen gør. Værdier, som jeg personligt kunne spejle mig i, og som straks vækkede min nysgerrighed og interesse.

En anden vigtig faktor var Rhassan, som gennem sit engagement og sin faglige integritet har været en stor inspiration for mig.

Før jeg trådte ind i lederrollen, arbejdede jeg direkte med både de unge og de pædagogiske medarbejdere på gulvet fra vinteren 2025. Det gav mig ikke blot et stærkt fagligt indblik i hverdagen på vores børne- og ungehjem, men også en unik mulighed for at opbygge tillidsfulde relationer til både medarbejdere og unge.

Den praksisnære opstart har styrket mit grundlag som leder og skabt en tættere forståelse for det pædagogiske arbejde, som danner fundamentet i Gravitas. Det har givet mig et solidt afsæt til at arbejde videre med udvikling, kvalitet og faglig forankring i vores daglige indsats.

Gravitas er en organisation med et tydeligt værdigrundlag og en stærk socialfaglig ambition.

Dét, der skiller sig særligt ud for mig, er den oprigtige vilje til at gøre en reel forskel for udsatte børn og unge – og til samtidig at investere i både kvalitet, relationer og medarbejdernes faglige udvikling.

Der er et stærkt fokus på menneskelighed og faglighed i balance, og det skaber en organisation, hvor man kan mærke, at der er mening med det, vi gør.

Hvad tiltrak dig ved stillingen som afdelingsleder hos Gravitas Mern?

Det, der tiltrak mig ved stillingen som afdelingsleder hos Gravitas i Mern, var muligheden for at være med til at opbygge noget fra bunden – både fagligt og organisatorisk.

At kunne træde ind i en lederrolle i en nystartet afdeling giver en unik mulighed for at sætte retning, forme kultur og etablere et stærkt fagligt fundament fra dag ét.

Det ansvar – og den tillid – tiltaler mig. Det giver plads til at arbejde strategisk med både kvalitet, trivsel og udvikling, samtidig med at man er tæt på praksis og på de mennesker, det hele handler om.

Jeg blev også tiltrukket af, at Gravitas har modet til at tænke langsigtet i arbejdet med børn og unge. Der er et tydeligt fokus på kontinuitet, ansvarlighed og samarbejde – og en tro på, at det betaler sig at investere i relationer og i medarbejdernes faglige styrke.

Gravitas’ tilgang til arbejdet med udsatte børn og unge er ambitiøs, men samtidig dybt forankret i respekt, relationsarbejde og faglighed. Det resonerede med mine egne værdier og den måde, jeg selv har arbejdet med børn og unge gennem mange år – både som socialrådgiver og i det direkte pædagogiske felt.

For mig er det afgørende at være en del af en organisation, hvor man ikke kun “driver drift”, men faktisk har ambitioner på både børnene, de unges og medarbejdernes vegne. Det fandt jeg hos Gravitas – og det ville jeg gerne være med til at bygge videre på.

Fortæl os om din faglige baggrund, hvordan har den betydning for det menneske og den fagperson du er i dag?

Min faglige rejse begyndte i 2010, hvor jeg trådte ind i det socialpædagogiske felt som pædagogisk medarbejder på et opholdssted for unge under 18 år. I 2016 færdiggjorde jeg min socialrådgiveruddannelse fra UCSJ Roskilde og fortsatte som myndighedssagsbehandler i Holbæk Kommune, hvor jeg arbejdede med sager efter servicelovens §§ 50 og 52 i Børne- og Ungeafdelingen.

Selvom myndighedsarbejdet gav mig en dyb forståelse for det systemiske perspektiv, kaldte det relationelle og pædagogiske arbejde mig tilbage. I 2017 vendte jeg derfor tilbage til det direkte arbejde med unge – denne gang som pædagogisk kontaktperson i UngeKontakten under Lyngby-Taarbæk Kommune.

Siden da har mit hjerte og faglige fokus været forankret i det socialpædagogiske arbejde med børn og unge i udsatte positioner. Jeg har mødt og fulgt unge med vidt forskellige livsomstændigheder – hver med deres egen fortælling, styrker og sårbarheder. De erfaringer har givet mig en stærk tro på betydningen af vedholdende, autentiske relationer og professionel omsorg.

At jeg selv er far til tre små piger, har nuanceret mit menneskesyn og skærpet min forståelse af børns behov. Det har givet mig en dyb respekt for det ansvar og den tillid, vi som professionelle får, når vi bliver en del af et ungt menneskes liv. Det forpligter – og motiverer mig dagligt til at insistere på faglighed, nærvær og udvikling i vores praksis.

Hvordan ser du på kerneopgaven som afdelingsleder på Mern – og hvad bliver dine vigtigste fokusområder i hverdagen?

Siden april 2025 har jeg haft det faglige og ledelsesmæssige ansvar for Gravitas’ børne- og ungehjem i Mern.

Vi arbejder med en målgruppe, der ofte har oplevet store brud i livet og som har brug for stabile, tydelige og trygge voksne omkring sig – både i hverdagen og i overgangen til voksenlivet.

Som afdelingsleder ser jeg det som min fornemmeste opgave at sikre, at vi – i hele personalegruppen – arbejder med en tydelig fælles forståelse af vores kerneopgave: At skabe de bedst mulige betingelser for trivsel, udvikling og varige positive forandringer for de unge, vi er sat i verden for at hjælpe.

Det kræver, at jeg som leder går forrest – både fagligt og menneskeligt. Jeg skal facilitere en kultur præget af faglig nysgerrighed, refleksion og kontinuerlig udvikling.

Det er også mit ansvar, at understøtte et arbejdsmiljø, hvor medarbejderne føler sig set, hørt og klædt på til opgaven – og hvor der er plads til både forskellighed og faglig præcision.

I hverdagen har jeg særligt fokus på:

  • At vi arbejder med afsæt i en traume- og relations pædagogisk tilgang.
  • At struktur, forudsigelighed og nærvær går hånd i hånd med høj faglighed og menneskeligt engagement.
  • At vores unge oplever medinddragelse, respekt og kontinuitet – og at vi som voksne tager ansvar for relationen, også når det er svært.
  • At der er et tæt og tillidsfuldt samarbejde med pårørende, forvaltninger og øvrige samarbejdspartnere.

Jeg tror på, at vi kun lykkes, når vi ser på tværs af vores fagligheder og roller – og når vi som ledelse formår at omsætte organisationens værdier og ambitioner til meningsfuld praksis i hverdagen.

Det er en opgave, jeg går til med både ydmyghed og stolthed – og ikke mindst en stærk tro på, at vi kan gøre en varig forskel i de unges liv.

Hvilke styrker bringer du med dig – fagligt og personligt – i dit nye ledelsesansvar?

Professionelt har jeg arbejdet med børn og unge siden 2010 – både som socialrådgiver og i det pædagogiske felt. Den erfaring har givet mig en dyb forståelse for målgruppen, systemerne omkring dem og det praksisnære arbejde, der hver dag gør en forskel.

Jeg har med andre ord en solid faglig ballast, som danner grundlag for min tilgang til ledelse: Både i forhold til at forstå rammerne og til at være tæt på den virkelighed, mine medarbejdere navigerer i.

Jeg står stærkt i krydsfeltet mellem systemforståelse og menneskelig indsigt. Jeg forstår de strukturelle krav, der følger med arbejdet i et komplekst velfærdssystem, men jeg ved også, at det er i mødet mellem mennesker, at den reelle forskel skabes.

Derfor går jeg til mit ledelsesansvar med både ydmyghed og ambition – ydmyghed over for opgaven og dem, den handler om, og ambition på vegne af vores fælles faglighed og de unge, vi er sat i verden for at støtte.

Personligt står jeg på et fundament af ro, nærvær og tydelighed. Jeg tror på, at ledelse i høj grad handler om relationer – og om at være tilgængelig, nysgerrig og ærlig.

Jeg stræber efter at være en leder, man kan regne med. En, der står ved sin beslutning – men som også tør lytte, justere og tage ansvar, når noget ikke går som planlagt.

Mit eget familieliv som far til tre små piger har styrket min empati og mit blik for, hvad der skaber tryghed, motivation og udvikling – både i det nære og i en professionel kontekst.

Det har gjort mig endnu mere opmærksom på vigtigheden af at skabe miljøer, hvor mennesker – børn, unge og voksne – kan blomstre under klare rammer og med følelsen af at blive set og mødt.

Hvordan oplever du Gravitas som socialfaglig organisation og hvor ser du potentiale for udvikling, særligt i Mern?

Gravitas Mern har et særligt potentiale – både for de unge, vi er sat i verden for at støtte, og for det personale, der hver dag leverer en stærk pædagogisk indsats.

Mit fokus som leder er at være med til at videreudvikle den faglige praksis og sikre, at vi sammen opbygger en kultur med en tydelig retning, psykologisk tryghed og plads til både læring og udvikling.

Det handler om at forankre vores faglighed helt tæt på de unge. Høj faglighed må ikke være noget, vi kun taler om i mødelokalet – den skal kunne mærkes i hverdagen, i relationerne, i strukturerne og i måden, vi samarbejder på.

Samtidig tror jeg på, at faglig udvikling kræver et stærkt fællesskab – både blandt kolleger og på tværs af faggrupper. Derfor ønsker jeg at styrke det tværfaglige samarbejde, hvor forskellige faglige perspektiver bliver bragt i spil til gavn for de unges trivsel og udvikling.

Når vi løfter i fællesskab, skaber vi det mest bæredygtige fundament – både for medarbejderne og for de unge, vi er her for.

Personligt brænder jeg for at skabe miljøer, hvor mennesker trives – og hvor faglighed og relationer får lov til at vokse side om side. Vores afdeling på Mern har et stærkt afsæt, og jeg ser frem til at være med til at videreudvikle stedet med afsæt i både nærvær, struktur og retning.

Læs mere om vores familieindsatser

VIL DU HØRE MERE OM, HVORDAN VI KAN HJÆLPE?

Vi vender tilbage på din henvendelse snarest muligt. Gravitas står klar til at hjælpe DØGNET RUNDT HELE ÅRET!

SKRIV TIL OS