Når et barn/ung trækker sig fra skolen, kommunikerer vedkommende noget vigtigt med sin adfærd – ikke kun noget vigtigt om sig selv, men også om de systemer, mennesker, krav og forventninger, der relaterer sig til adfærden. Skolefravær er således et socialt fænomen, der opstår i spændingsfeltet mellem barnet/den unge, skolen og bredere samfundsmæssige kontekster.
Vi lever i en tid, hvor flere børn og unge end nogensinde mistrives i skolen. Smartphones, læringsmålstyring, testkultur og øget diagnosticering udgør en kompleks baggrund. Samtidig vidner dét, at problemer placeres inde i barnet/den unge, om en generel tendens til individorienterede forståelsesrammer.
I stedet for at tolke de høje fraværsprocenter som tegn på individuelle fejl og mangler, må vi overveje, om de i virkeligheden afspejler bredere samfundsmæssige og strukturelle forhold. Når 21,6 % af eleverne i den danske folkeskole har mere end 10 % fravær, peger det på, at de responderer på noget.
Fordi er der virkelig noget galt inde i omtrent 140.000 danske børn og unge?
Børn og unge reagerer ikke i et tomrum. Adfærd er kommunikation, som formodentlig peger på, at deres omgivelser nogle gange stiller krav, de ikke kan honorere – eller skaber rammer, de ikke kan trives i.