KONTAKT
Telefon: 53 68 53 53
E-mail: vis@gravitas.dk
Hovedkontor
Else Sørensens Vej 30
2610 Rødovre
ÅBNINGSTIDER
24/7 – 365 dage om året
GRAVITAS MERN
Adresse: Stårbyvej 12, 4735 Mern
GRAVITAS RØSTOFTE
Adresse: Røstoftevej 1, 4735 Mern
SkoleLØFT henvender sig til børne-, unge- og familieafdelinger, hvor et barns eller en ungs skolefravær og manglende skoletilhør er en væsentlig del af bekymrings- og henvendelsesårsagen. SkoleLØFT understøtter udvikling og trivsel ved at fremme et positivt og stabilt skoletilhørsforhold hos børn og unge, som helt eller delvist står uden for skolens fællesskab.
Den hyppigst brugte betegnelse for det stigende antal af børn og unge uden skoletilhørsforhold, er skolevægring. SkoleLØFT undgår denne betegnelse fordi den stigmatiserer barnet/den unge ved at placere årsagen inde i barnet/den unge og samtidigt hæmmer betegnelsen forståelsen af hvilke kontekster skolefraværsadfærden spiller bold op ad og dermed er et udtryk for.
SkoleLØFT tager udgangspunkt i en systemisk-narrativ og løsningsfokuseret tilgang. Vi identificerer og bygger videre på eksisterende styrker og ressourcer i barnets/den unges omgivelser – frem for at fokusere på problemer. Ved hjælp at et styrket samarbejde og relationel koordinering mellem skole, familie og andre relevante aktører, sætter vi problemstillingen i centrum og understøtter derved betydningsfulde forandringer, idet alle aktører vil bidrage positivt i forhold til problemstillingen. SkoleLØFT søger at afdække de udfordringer som barnet/den unge og evt. familien står i. Dette gør vi ved at nuancere billedet af den konstellation som barnet/den unge, familien, skolen og evt. andre kontekster står i. Hermed kan SkoleLØFT belyse og ændre de ofte ensidige og problemmættede fortællinger, der kan omgive børn og unge, som står uden for skolens fællesskab.
SkoleLØFTs arbejdshypotese er, at skolefraværsadfærd er barnets/den unges respons på sine omgivelser og således en del af en strategi eller løsning, som pågældende anvender for at løse et eller flere problemer i sit liv. Derfor skal et relevant udvidet netværk af aktører omkring barnet/den unge inddrages allerede i opstarten af indsatsen.
Indsatsen tilrettelægges med fælles fastsatte mål, som SkoleLØFT udarbejder i tæt og håndholdt samarbejde med de vigtigste aktører. Det er særdeles vigtigt, at barnets perspektiv inddrages og står centralt i indsatsen – men det er de relevante aktører omkring barnet, som er ansvarlige for løsningen.
Vi retter den faglige opmærksomhed mod den relationelle koordinering og løbende justering af de positive ressourcer i barnets/den unges liv. SkoleLØFT en styrket indsats, fordi den fra start koordinerer både faglige, professionelle og private aktører relationelt og muliggør derved en helhedsorienteret løsningsmodel, som forankres i barnets/den unges liv, når indsatsen er ophørt.
Tovholderen har en koordinerende rolle i indsatsen og agerer den røde tråd, der løbende sikrer fælles problemforståelse, justering af roller og tilgange samt transfer af positive tiltag og narrativer i hele det netværk af aktører, som bidrager til problemløsningen.
I de tilfælde hvor henvendende kommune ligger inde med viden om, at der er udtalte og særskilte udfordringer i barnets/den unges hjemmemiljø, kan det være hensigtsmæssigt at tilføje familiebehandling til SkoleLØFT-indsatsen. Med ekspertise inden for familiære samspilsdynamikker kan en familiebehandler hjælpe med at afdække og behandle eventuelle faktorer i hjemmemiljøet, der bidrager til skolefraværet og/eller anden form for oplevet mistrivsel i barnets/den unges liv.
Alt afhængig af barnets, den unges og familiens specifikke behov, kan vores team trække på en række af metoder og tilgange såsom;
Vil du høre mere om, hvordan vi arbejder med problematisk skolefravær, eller vil ønsker du en samtale om en konkret indsats?
Vi står til rådighed døgnet rundt på telefon 53 68 53 53.
Vi vender tilbage på din henvendelse snarest muligt. Gravitas står klar til at hjælpe DØGNET RUNDT HELE ÅRET!